بلاگ

۴ نکته خرید برنج

۱-خشک بودن برنج در حین خرید

برنج زمانی که از مزرعه برداشت می شود رطوبت بالایی دارد. بعد از ورود به کارخانه شالیکوبی در خشک کن های مخصوص خشک می شود. اگر در حین خرید برنج، برنجی را انتخاب کنید که به درستی خشک نشده باشد، بدون شک دچار مشکل خواهید شد.   زیرا این برنج پخت خوبی نخواهد داشت.

کارخانه هایی که برنج را در بازه های زمانی کوتاه خشک میکنند، منجر می شوند تا مرغوبیت برنج کاهش یابد. برای خشک کردن برنج زمان و میزان حرارت از اهمیت بالایی برخوردار است. تا برنجی مرغوب ارائه شود.

خرید برنج اعلا

۲- با کیفیت بودن و یکدست بودن برنج خریداری شده

دو نکته مهم که باید در خرید برنج به آن دقت نماییم، یکدست بودن و با کیفیت بودن برنج است.

برنج هایی که در ایران کشت می شوند، از نژاد ها و نمونه بسیار متفاوتی هستند. که هر کدام از این برنج ها نیز نحوه پخت و ظاهر مجزایی دارند.

فقط اسم مهم نیست کیفیت بسیار مهم است

برای مثال برنج نژاد هاشمی، ممکن است در شرایط متفاوت آب و هوایی و شالیزار های مختلفی کشت شود. همین مسئله منجر می شود در زمان خرید برنج با نمونه های مختلفی از یک برنج رو به رو شویم. شاید با خودتان تصور کنید، که اگر برنج قبلی که خرید کردیده بودم هاشمی بوده، این نمونه جدید هاشمی نیست چون کیفیت خوبی ندارد. اما ممکن است برنج همان نوع هاشمی باشد ولی از نوع درجه چندم و کم کیفیت آن.

پس هنگام خرید فقط به اسم برنج توجه نکید به کیفیت آن هم توجه کنید.

نکته دیگر، باید در هنگام خرید برنج به یک دست بودن آن توجه داشته باشید. تنها در این صورت می توانید تشخیص دهید برنج که خرید کرده اید، با برنج دیگری ترکیب نشده است. البته این کار برای کسی که تجربه ای در این مورد ندارد شاید بسیار مشکل باشد و به دقت فراوانی نیاز دارد.

۳- بند نداشتن دانه های برنج

برنج اعلایی که می توانید خریداری کنید، باید بدون ترک و بند باشد. معمولا برنج های بی کیفیت دارای بند های عرضی هستند. یکی از مهم ترین علت های ایجاد این بند ها و ترک ها قرار گرفتن در معرض باد است.

خرید برنج شاید کار ساده ای باشد، اما بسیار حساس است. شما با دانستن این نکته به راحتی می توانید برنج های بند دار را در هنگام خرید تشخیص دهید.

۴-عطر و طعم خوش برنج ایرانی

برنج های ایرانی از برنج های خارجی خوش طعم تر و خوش عطر تر هستند. از این رو در هنگام خرید برنج اعلا، کافیست آن را درون دست گرفته و در آن بدمید، با این روش می توانید میزان عطر و طعم برنج را به خوبی تشخیص دهید.

معمولا خوش بو ترین برنج های ایرانی، برنج های هاشمی و صدری هستند. اما برنج های پر محصول همچون شیرودی ها اصولا از طعم و بوی خوبی برخوردار نمی باشند. البته باید بیان نماییم که برنج های پر محصول از قیمت پایین تری نیز برخوردار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *